Vi sover en tredjedel av livet och sömnen är lika viktig som vatten och mat. Jag tycker det är en underbar känsla att vakna och känna sig utvilad. Men varför krånglar då sömnen för många ibland? Varför går det inte att somna? Människor som sover dåligt löper en ökad risk att bli sjuka och det vill man ju gärna förhindra.

halens-sang1
Sov gott i våra sköna: sängar, madrasser,lakan,täcken & kuddar!

Skjuter du upp sänggåendet några timmar för att hinna med det där och det där? – Då bäddar du inte bara för dålig sömn utan även för ökat midjemått. Om våra kroppar inte får tillräckligt med vila så tror den att det är bäst att bunkra upp ett reservlager med energi för nu nalkas hårda tider. Så ta dig en funderare! Vi behöver enligt många experter minst sju timmars sömn varje natt.

Så får du en bättre sömn&sovmiljön:
Tyst: Minimera ljudnivån.
Svalt: Temperatur mellan 13-18 grader.
Mörkt: Ju ljusare miljö, desto svårare att sova och somna.
Sängen: Lagom mjuk och följsam, kroppsbredd plus 40 cm, kroppslängd plus 20 cm. Använd inte sängen till annat än sömn och …
Spikmattan: har jag slagit ett slag för tidigare här på bloggen. Den hjälper många att falla i skön djup sömn – testa du med!

Tänk på hur du lever:
Stress: Ha inte för många bollar i luften samtidigt – lär dig säga nej! Testa dig på stresskoll.se
Fysisk aktivitet: Motionera regelbundet, dock inte för sent på kvällen.
Mat: Undvik tunga måltider nära sänggåendet – undvik även en tom mage.
Dryck och stimulantia: Undvik kaffe, alkohol, coca-cola och starkt te.
Regelbundna tider: Försök så gott det går att sova mellan samma tider varje natt.
Varva ner i tid: En till två timmar innan du ska sova, avsluta alla viktiga saker. Lyssna på skön musik: Halens relax

Söta drömmar! // Anna