Nyårslöftet är avlagt och årets stora träningsmånad är här. Motivationen är på topp i alla fall för ett par veckor, men vad händer när den sviktar? Och hur kommer man egentligen igång? Vi passade på att ställa ett par frågor till Somayeh Cardeijn, Casall Trainer, om hur man håller träningsgnistan vid liv, enjoy!

 

Casall träningsboost

Dags att fylla på med redskap eller snygga träningskläder? Klicka här!

Hej Somayeh! Har du några tips på hur man kommer igång med träningen?

Sätt upp realistiska mål som passar din livsstil. På så vis säkerställer du att det faktiskt blir av. Exempelvis att träna måndag, onsdag och fredag. Genom att göra på detta vis så får du ett gott samvete och slipper känna dig mindre bra för att du ej har uppnått dina mål.

Ett annat bra tips för att komma igång är att få till vardagsmotionen. Gå till jobbet eller gå hem. Om det är långt, kliv av några stationer tidigare och promenera sista biten hem. Om du är orolig för att du ska slarva och skjuta upp träningen så är det bra att hitta en träningskompis. Då väntar någon på dig och det blir svårare att avboka.


Vilka träningsredskap är bra att ha hemma?

TRX-band – Det kan du göra allt med. Träna hela kroppen och ta med vart du än ska. Det väger ingenting.
Pilatesboll – Redskap som du kan träna hela kroppen med. Nackdelen är att den tar plats och ej går att ta med sig.
Hopprep – Enkelt redskap att ta med som jag rekommenderar mina kunder. Tränar ”flås” med och är extremt roligt.
Kettlebell – Du kan jobba knäböj, svingar, pressar, drag och mycket mer… Tar ingen plats!


Har du några tips på bra grundövningar?

Först och främst så beror det på vad syftet är med träningen generellt för den berörda personen. Däremot så brukar vi prata om ”back-to-basic” övningar på gymmet, såsom knäböj, bänkpress och marklyft. Alltså en böj, press och drag övning. Kör t ex 3×8 – 3×12 reps. Konsultera alltid din personliga tränare om dessa övningar då de kräver teknikgenomgång.

För dig som tränar hemma rekommenderar jag 5×5 metoden. Ett enkelt sätt att komma igång, alternativt för dig som har tidsbrist och ej hinner till gymmet. Knäböj utan vikter, armhävningar, rygglyft, situps och utfall. 5 varv 5 övningar och börja med 10 reps.


Hur länge bör ett träningspass hålla på?

Hur länge du ska träna beror helt på ditt syfte med träningen. Exempelvis om ditt mål är att springa tjejmilen så kommer du att behöva lägg mer tid per pass än om du kör ett rent styrkepass. Styrkepass handlar om kvalitet på dina reps och set mer än om hur lång tid du kör.


Hur boostar man sin motivation?
  1. Ta reda på vad du är intresserad av och tycker är kul. Sök upp en duktig tränare inom det området. Någon som kan inspirera dig.
  2. Boka träningsdejter med vänner – peppa varandra.
  3. Ha roliga korta delmål och beröm dig själv när du når målet. T ex: Att träna 3 ggr per vecka i 3 månader.
  4. Testa en helt ny träningsform för att gå utanför din komfortzon. Där växer du och det ger dig en ”boost”.
  5. Variera din träning, simma, dansa, spring, yoga och lyft vikter.

Hur viktigt är det att äta rätt och vad bör man få i sig?

Det är väldigt viktigt att äta rätt för att kroppen behöver mer näring och energi när du tränar. Får inte kroppen tillräckligt med näring är sannolikheten stor att den bryts ner. Det är anledningen till att många blir sjuka i samband med att de börjar träna igen.

Det är viktigt med ”ren” mat. Undvik halvfabrikat och ät istället mycket grönsaker, frukter, nötter och bär. Välj ekologiska råvaror för att slippa E-ämnen, hormoner mm. Många undviker ekologiskt pga. kostnaden men forskning visar att denna mat innehåller så pass mycket mer näring än alternativet vilket medför att du i teorin kan äta mindre av denna mat och samtidigt få i dig mer näring. Vi betalar för en god hälsa. Maten är återigen väldigt viktig då hälsa kommer inifrån. Rätt kost i kombination med träning ger optimala resultat och fungerar som kroppens bästa naturliga medicin. Mitt råd är att vara långsiktig och se det hela som en livsstil.